Recursos per a educador/es

julio 21, 2021

 

Dinàmiques estructurades per fer a classe

En aquest apartat hi ha dinàmiques estructurades per temàtica i dins de cada bloc s’especifica la duració de cada activitat, edats a la que va dirigida, estructura detallada de la sessió, orientacions per el/la professional que du a terme l’activitat, materials descarregables, documentació per ampliar... Hi ha incloses activitats per alumnes amb discapacitat/diversitat funcional.


-         1. Vivència i coneixement del cos:


  Les dinàmiques presentades en aquesta dimensió tenen l’objectiu    de treballar alguns dels mites relacionats amb la sexualitat, com   per exemple aquells que tenen a veure amb les pràctiques sexuals i “la primera vegada”. En aquesta dimensió trobarem principalment activitats que ofereixen informació sobre el cos, el plaer i l’autocura.

En tant que dinàmiques que treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius, aspectes com el cos, el desig i el plaer es relacionaran sempre amb el dret a decidir de les persones sobre com volen viure la seva sexualitat.

Pots trobar la informació aquí




 

-   2. Autoestima, imatge corporal i prevenció dels trastorns de la conducta alimentaria (TCA):



Prevenció inespecífica dels trastorns de la conducta alimentària:

 o   Alimentació i nutrició

 o   Autoestima i habilitats de comunicació

 o   Imatge corporal

 o   Els valors ètics i estètics en la prevenció dels trastorns de la conducta alimentària.

    Descarrega el dossier aquí (joves entre 12 i 16 anys)




Campanya "Respecte a les persones" (2020) - TRACA CUBELLES 



*Hi ha disponibles carpetes, pósters i enganxines! Contacteu amb el TRACA/l'Espai Jove de Cubelles. 


3. Diversitats sexuals i de gèneres (LGTBIQA+):

La proposta per aquesta temàtica és la guia “Abrazar la diversidad. Propuestas para una educación libre de acoso homofòbico y transfòbico”.

Pots descarregar-la aquí

Aquest document es divideix en les següents parts:


1. Una anàlisi conceptual i d'incidència que explica els principals conceptes i característiques relatives a la diversitat sexual, familiar i d'identitat de gènere, així com l'especificitat i incidència de l'assetjament escolar per homofòbia i transfòbia.


2. Un apartat que recull algunes bones pràctiques d'atenció a la diversitat sexual, familiar i d'identitat de gènere a nivell internacional, estatal i de centres escolars.


3. Una guia d'acció contra l'assetjament en els centres educatius que ofereix recomanacions per a prevenir, indicadors per a detectar i un protocol per a enfrontar l'assetjament escolar per homofòbia i transfòbia.


4. Una GUIA DE RECURSOS DIDÀCTICS per a la qual s'han seleccionat, entre més de 200 recursos revisats, mig centenar d'ells organitzats d'acord amb el nivell educatiu, característiques i format.


-    4. Estereotips, rols de gènere, relacions interpersonals sanes i prevenció de la violència masclista



Sessió1. Estereotips de gènere i relacions de poder.


  1. Estereotips de gènere i sistema sexe-gènere-desig
  2. Aprenentatge dels estereotips.
  3. Desigualtats de gènere.

Què és la diversidad sexual? Explicación fàcil: Vídeo en el qual s'il·lustra la diversitat sexual (sexe biològic) de gènere (Identitat i expressió de gènere) i d'orientació del desig, a través de diferents combinacions d'opcions. 


La Mente en Pañales: Vídeo d'un experiment sociològic sobre com tractem diferent els nadons en funció de si pensem que són nens o nenes. Molt útil per treballar els estereotips de gènere. 



#LikeAGirl: Vídeo en el qual es mostra com els estereotips i rols associats a la feminitat estan menys valorats i reconeguts socialment, potencia'n la discriminació de nenes, noies i dones i minva'n l'autoestima.



 

Sessió 2. Limitacions de les llibertats relacionades amb el gènere.

  1. Formes de flirteig masclistes.
  2. Limitacions de les llibertats que pateixen les dones i desconstrucció de la masculinitat.
  3. Detecció i actuació conjunta.

Jesse & Joy - "No Soy Una de Esas":  Videoclip en el qual es mostra les formes de flirteig masclistes, de forma no critica. Molt útil per treballar i analitzar com en les representacions culturals (en aquest cas la música) es reprodueixen rols i estereotips sexistes.




Tea Consent: Vídeo en el qual es compara el consentiment a l'hora de fer un té i mantenir relacions sexuals.



Querido papa - ( Dear dad ): Vídeo que ens relata les violències i discriminacions masclistes a les quals s'exposa una dona durant la seva vida, a través d'un missatge d'una filla abans de néixer, al seu pare. 



Recull d’articles de masculinitats del blog “Ulleres per esquerrans":  Escrits amb un llenguatge senzill i amb humor en aquests articles es reflexiona entorn la masculinitat, la violència, els privilegis masculins, els límits i reaccions o el desapoderament masculí, entre d'altres.

Recursos audiovisuals, guies i dinàmiques per treballar les masculinitats hegemòniques

Pots escoltar aquí el Podcast "Curset antimasclista Què els passa als homes?", secció del programa Els Matins de Catalunya Ràdio dedicada a la reflexió entorn de les masculitats, que compta amb la col·laboració del psicòleg i formador Ruben Sánchez. Emesa durant l'estiu 2019.


Guia 'Jo no vull ser princesa ': Breu guia dirigida a noies, amb reflexions i consells per viure la sexualitat i l’afectivitat de manera lliure i enriquidora. Dóna eines i recomanacions per tal que les persones joves puguin començar a reflexionar sobre el sistema i els rols de gènere.

Descarrega la guia aquí

Guia 'Jo no vull ser pilota d’or': Breu guia dirigida a nois, amb reflexions i consells per viure la sexualitat i l’afectivitat de manera lliure i enriquidora. Dóna eines i recomanacions per tal que els i les joves puguin començar a reflexionar sobre el model de masculinitat imperant.

Descarrega la guia aquí

 

Sessió 3. Amor romàntic i violència de gènere en la parella.


  1. Mites i mandats de l’amor romàntic.
  2. Reproducció dels estereotips en l'àmbit de la parella.
  3. Formes de violència a la parella.

Mitos del Amor Romántico: Vídeo divertit i sarcàstic que explica i desmunta els mites de l'amor romàntic.



Rapsòdia per un estofat:  Vídeo d'animació que mostra la reproducció dels estereotips i rols de gènere en l'àmbit de la parella així com la desigualtat en l'assumpció del treball domèstic i de cures. 




Proposta pedagògica per treballar la violència de gènere en la parella a través de la pel·lícula "Te doy mis ojos" de Icíar Bollaín, per adolecents i joves  a partir de 14 anys.

Enllaç aquí

Detecció de Violència Masclista en la parella: Eines i recursos per detectar violències masclistes en una relació sexoafectiva així com serveis de prevenció i atenció, de la regidoria de Feminismes i diversitat sexual i de gènere de Barcelona. 

Pots veure els recursos aquí


Campanya "Respecte, sobre gènere" (2018) - TRACA CUBELLES 






*Podeu demanar els cartells i material de sensibilització per treballar/repartir a classe al TRACA o a l'Espai Jove de Cubelles. 


-         5. Emocions i sentiments


Les dinàmiques presentades en aquesta dimensió tenen l’objectiu d’oferir eines als i les joves per reconèixer emocions i sentiments, i identificar la relació entre “allò que senten” i les “decisions que prenen” respecte la seva sexualitat.  En aquesta dimensió els estereotips i rols de gènere són treballats més profundament a fi de promoure  reflexions entorn l’ideal d’amor presentat en la nostra societat i sobre com aquest ideal determina la forma en com establim relacions afectives i sexuals.

Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius. Concretament en aquesta dimensió, es presentaran diferents dinàmiques per entrenar habilitats socials i comunicatives, i s’oferiran estratègies per a resoldre els conflictes interpersonals prenent com a referència les relacions igualitàries i de bon tracte.

 Pots trobar totes les dinàmiques aquí


-         6. Infeccions de transmissió sexual i embarassos no planificats


Les dinàmiques presentades en aquesta dimensió tenen l’objectiu d’oferir informació als i les joves per a la prevenció d’infeccions de transmissió sexual i embarassos no planificats.

Es tracta d’una dimensió en la que es treballaran els riscos biològics associats a la sexualitat i s’oferiran eines per a gestionar-los. Les dinàmiques que es presenten prenen com a punt de partença els coneixements previs dels i les joves a fi d’identificar mites, informacions errònies i prejudicis respecte aquests aspectes.

A més d’oferir informació, es treballaran també les dificultats dels i les joves en la gestió dels riscos a partir de dinàmiques que tinguin l’objectiu d’entrenar en habilitats per a l’ús i col·locació correcte del preservatiu.


 Pots trobar totes les dinàmiques aquí


 

7. Discapacitat/diversitat funcional

En aquest apartat trobareu la referència al blog “Mitología de la Sexualidad Especial” de Silvia Liliana Peirano, professora i orientadora sexual en discapacitat/diversitat funcional. Alguns dels temes que trobareu al seu blog són: art i discapacitat, cinema i discapacitat, discapacitat i mites, sexualitat, educació sexual, erotisme, diversitat sexual i de gènere, parella, infertilitat, autisme, esterilització, lesió medular, adolescències... entre molts altres!

Aquí trobarás l'enllaç al web




        

Aquí trobarás l'enllaç al documental sencer (1:00h)  

 

You Might Also Like

0 comments